Vauxhall Corsa-C Forum banner

Help: OpCom programmeren - tweedehands ECU

2 reading
48K views 59 replies 9 participants last post by  Evelina  
#1 ·
Ik heb een vervangende ECU aangeschaft die al gereset is, maar ik heb moeite om deze voor mijn auto te programmeren. Tot nu toe heb ik de voorgestelde instructies gevolgd:

1. Verkrijg alle ECU-pincodes, vooral voor tweedehands ECU's (startonderbreker of motor). Scan de oude ECU om de VIN-code te verkrijgen en verkrijg vervolgens autopassen om overeen te komen.
2. Verkrijg alle sleutels, deze zijn nodig aan het einde van de procedure. SPS programmeer de nieuwe motor-ECU met de motorcode van het voertuig en het VIN-nummer.
3. Configureer de motor-ECU CAN-configuratie (Motor/programmering/programmeer CAN-configuratie)
Configureer de motor-ECU variantconfiguratie (Motor/programmering/programmeer variantconfiguratie)
4. Reset de motor-ECU als de tweedehands ECU de pincode van de autopas gebruikt (carrosserie/startonderbreker/extra functies/reset motor-ECU)
Reset de startonderbreker (carrosserie/startonderbreker/extra functies/reset startonderbreker)
Reset de BCM (carrosserie/BCM/extra functies/reset BCM)
Reset het instrumentenpaneel (carrosserie/instrument/extra functies/reset instrument)
5. Programmeer de startonderbrekerfunctie (motor en startonderbreker): hiermee wordt alles samen geprogrammeerd, inclusief nieuwe sleutels. Laat alle sleutels programmeren (carrosserie/startonderbreker/programmering/programmeer startonderbrekerfunctie).

Het is de laatste stap waar ik problemen mee heb. Wanneer ik in de OpCom-software probeer de startonderbrekerfunctie (motorregelmodule + startonderbreker) te programmeren, kom ik niet verder dan "Zie controleprocedure vóór programmering!"

Kan iemand me alsjeblieft helpen?

#2 · (Edited)
Welke firmware- en softwareversie gebruikt u?

Ik weet niet zeker welke gids u gebruikt, maar hier is degene die ik heb gemaakt op het opcomusers forum - KLIK HIER

Als u de ECU, BCM en startonderbreker reset, hebt u nieuwe ID40-chips in de sleutel nodig. Ze kunnen niet opnieuw worden gebruikt. U moet slechts één module tegelijk resetten. Door dit te doen, kunt u de id40-chips hergebruiken. Als u de bovenstaande link niet kunt zien, stuur me dan uw e-mail en ik zal u de gids e-mailen

#3 ·
Welke firmware- en softwareversie gebruikt u?

Ik weet niet zeker welke handleiding u gebruikt, maar hier is degene die ik heb gemaakt op het opcomusers forum - KLIK HIER

Als u de ECU, BCM en startonderbreker reset, heeft u nieuwe ID40-chips in de sleutel nodig. Ze kunnen niet opnieuw worden gebruikt. U moet slechts één module tegelijk resetten. Door dit te doen, kunt u de id40-chips hergebruiken. Als u de bovenstaande link niet kunt zien, stuur me dan uw e-mail en ik zal u de handleiding e-mailen
Ik dacht dat het waarschijnlijk te veel was voor een ECU-vervanging.

Ik heb de ECU, BCM, startonderbreker en ICP achter elkaar gereset zonder de ontsteking uit te schakelen. Ik kan de link die u heeft geplaatst niet zien omdat ik moet wachten tot een beheerder mijn account heeft goedgekeurd. Ik heb echter een Chinese kloon met 1.70 firmware geĂŻnstalleerd en met softwareversie 120309a+131223d gb.

Is er door de stappen die ik heb gevolgd geen kans dat ik dezelfde chip kan gebruiken in de sleutel die ik momenteel heb? Het was donker toen ik er eerder aan werkte en ik ben niet doorgegaan met meer te doen nadat OpCom besloot te blijven hangen op "Zie controleprocedure vóór programmering !".

Ik wil eraan toevoegen dat mijn eerste poging, voordat ik die instructies volgde, was om de ECU en startonderbreker gewoon als nieuw te programmeren. Het retourneerde echter het volgende:

Succesvol geprogrammeerd.

Niet gelukt om te programmeren.

Toen probeerde ik de nieuwe ECU alleen te programmeren en kreeg ik het volgende terug:
Niet gelukt om te programmeren.

Als ik erover nadenk, komt dit dan omdat de eerste poging de ECU succesvol heeft geprogrammeerd en mijn daaropvolgende poging een foutmelding gaf omdat deze al was geprogrammeerd?

#4 ·
De startonderbrekergegevens worden opgeslagen in de ecu en de startonderbreker. Weet niet zeker of het in de bcm is opgeslagen. Zou het moeten controleren. Heb het gevoel dat bcm alleen communiceert met de startonderbreker in plaats van gegevens van de chip erin op te slaan. Als alle 3 zijn gereset, heb je nieuwe id40-chips nodig voor alle sleutels. Je hebt jezelf in een slechte situatie gebracht.

Er staat dat het succesvol is geprogrammeerd omdat je je beveiligingscode hebt ingevoerd, maar het is niet gelukt om te programmeren omdat je startonderbrekergegevens zijn gewist.

#11 ·
Bedankt Marks, het betekent veel. Ik ga morgen de gids bekijken en ik ben er zeker van dat uw methode de juiste aanpak zal blijken te zijn.

Ik ben iemand tegengekomen die de BCM, IPC en ECU heeft gereset - ik weet niet zeker of hij verder is gegaan met een immo-reset. Er werd gesuggereerd dat hij gewoon de ECU reset en opnieuw programmeert, en daarna de BCM en IPC programmeert. Ik heb dit niet geprobeerd, maar zou dit een poging waard zijn voordat ik verder ga met een nieuwe transponderchip? Of is de kans groot dat ik meer schade aanricht dan goed doe? Ik weet het niet, want het resultaat werd niet vermeld.

#13 · (Edited)
Ik heb geprobeerd het met de originele sleutel te proberen en hoewel de computer herkende dat het de oude sleutel was, liet hij me doorgaan en meldde uiteindelijk dat het succesvol was geprogrammeerd. De afstandsbediening was ook "succesvol geprogrammeerd", maar ik zie daar geen indicatie van, want als ik op de vergrendel/ontgrendel-knoppen druk, reageert mijn auto niet.

Tijdens het programmeren van de BCM (of het kon de IPC zijn geweest) merkte ik dat mijn kilometerstand en de datum/tijd niet meer ingeschakeld waren.

Alles verliep succesvol in OpCom, maar op body> instrument registreerde het twee fouten (vermoedelijk de reden waarom mijn dashboard geen kilometerstand/tijd/datum weergeeft):

00177 - Brandstofniveausensor Circuit Bereik/Prestaties
Intermitterend

00013 - Beveiligingscode niet geprogrammeerd
Intermitterend
Twee andere problemen die ik tegenkwam:
Toen ik mijn VIN in de BCM programmeerde, vertelde OpCom me dat het succesvol was geprogrammeerd, maar toen ik op VIN weergeven klikte, werden alleen de eerste 8 tekens weergegeven. Ik gebruikte de laatste 8 tekens van mijn VIN, want dat was wat het weergaf voordat ik het initieel programmeerde.
Het andere probleem - mijn auto reageert helemaal niet op het starten van de motor.

Marks, heb je hier ideeën over?

#16 ·
Het lijkt erop dat uw gids het probleem met het moersleutel-lampje heeft opgelost, dus bedankt daarvoor.

Ik heb wat dieper gekeken om te zien wat de problemen met de instrumentenmodule veroorzaakt en na het openen van de EEPROM is de beveiligingscode FFFF, dus het staat me niet eens toe om hem te resetten.

Daarnaast meldde de BCM een fout:
U2102 V-Bus More Controller on BUS Than Programmed

Ik heb de BCM inmiddels gereset, maar ik moet hem nog opnieuw programmeren totdat ik kan uitzoeken wat de problemen aan de instrumentenkant veroorzaakt.

Opmerking: Nadat ik mijn auto ongeveer een uur had verlaten en terugkwam, kwam het dashboard tot leven en maakte de auto een vreemd geluid toen ik probeerde de motor te starten, daarna schakelde hij zichzelf uit en werkte het dashboard weer niet.

#18 ·
Mijn OpCom is gekocht op eBay, waarbij de software-disk beschadigd aankwam, en om deze reden moest de verkoper mij een download van de bestanden e-mailen.

Hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn firmware en software overeenkomen?

Toen ik de sleutel voor het eerst omdraaide, >1 minuut nadat ik de laatste wijzigingen had aangebracht volgens uw handleiding, gebeurde er absoluut niets aan de motorkant. De tweede keer, toen ik een uur later naar mijn auto terugkeerde en de deurlamp/klok/kilometertellerlampjes weer aan waren, maakte mijn auto een klikgeluid toen ik de sleutel omdraaide. Daarna keerde het terug naar de oorspronkelijke staat (met de lampjes niet aan).

#60 ·
Hoe is de batterij? Klinkt alsof hij leeg is, want hij zou nog steeds moeten starten, zelfs met de ecu, bcm, klokken en startonderbreker verwijderd.

Ik kan de details verstrekken om de firmware etc. te wisselen, maar uw interface heeft mogelijk geen echte pic18f458 binnenin en zo ja, kan deze beschadigd raken.
Hoi, kunt u mij alstublieft uw e-mailadres sturen en ik zal u een sms sturen, aangezien we hetzelfde probleem hebben met onze corsa en startonderbreker

#20 ·
Je hebt gelijk, de batterij is waarschijnlijk de oorzaak van dat probleem.

Kan een onjuiste configuratie van de variant en code-index voor de BCM tot de bovengenoemde fouten leiden? De reden dat ik dit vraag is omdat ik niet zeker wist wat de juiste instellingen waren en aannam dat de standaardinstelling de juiste instelling was (zoals bij elke andere configureerbare optie, behalve de tweedehands ECU).

#24 ·
Omdat mijn batterij begon te falen, moest ik een oplader vinden. Degene die de vader van mijn partner me leverde, was iets dat je zou verwachten te zien op een antiekshow en deed niets om mijn batterij te helpen. Ik besloot er een te bestellen via Amazon en hij kwam vandaag met de post - de batterij wordt momenteel opgeladen en is losgekoppeld van de auto.

Ik kan er misschien vanavond aan werken, anders morgenochtend.
Ik zal je op de hoogte houden.

#27 ·
De batterij is opgeladen en mijn auto lijkt voor het eerst in lange tijd soepel te rijden.

Na het terugplaatsen van de batterij werden de OpCom/auto-elektronica meer accepterend en kon het instrumentenpaneel correct worden geprogrammeerd (resetten mislukte, maar het opnieuw programmeren was succesvol op een goede batterij). Daarnaast werden de bovengenoemde fouten die ik kreeg, verholpen.
De batterij had zijn limieten bereikt, maar omdat hij de auto nooit belette te communiceren met OpCom, nam ik aan dat de oorzaak(en) van deze problemen met iets anders te maken hadden.

Ik heb met mijn auto een rit van 5 mijl gemaakt en tot nu toe geen problemen gehad. De echte test zal zijn wanneer ik er 30+ minuten mee rijd.